Ijs, product met beleving

IJs zit in de lift. Niet alleen de verkoop stijgt, ook de verkoopprijs. Met ijs, beste lezer, valt een mooie cent te verdienen. Dat begrijpen meer en meer bakkers en patissiers, die hun assortiment met ijsbereidingen uitbreiden.

“De supermarkt effent het pad”, zegt Nils Hendrikse. De eigenaar van patisserie en ijsssalon Soetenso uit het Nederlandse Leiden is meester-ijsbereider en trad de voorbije jaren regelmatig op als productontwikkelaar en adviseur voor grote merken als Magnum en Ben & Jerry’s. “Kijk, als de consument een bepaalde smaak of product aantreft in de supermarkt, dan schept dat vertrouwen.” Niet dat je als ambachtelijke ijsbereider zomaar alles hoeft over te nemen. “Smurfenijs zit niet in mijn assortiment”, zegt Nils stellig. “Jazeker, ik heb al veel huilende kinderen in de zaak gehad (lacht luid). Maar met smurfenijs kan hij zich niet differentiëren, dus pas hij ervoor.

Foto: Meester-ijsbereider Nils Hendrikse: “Klanten kopen meer dan het product op zich, ze betalen ook voor de beleving.”

De opmerking over de supermarkt klinkt wat vreemd uit de mond van een ambachtsman, zou je denken. Beschouwt Nils de supermarkt dan niet als een concurrent? “Helemaal niet”, zegt hij. “Kijk, in mijn eigen zaak heb ik veel meer vrijheid om dingen te proberen. Wanneer ik iets bedenk en het slaat goed aan, dan is dat mooi. Blijkt iets niet in de smaak te vallen, dan maak ik de week erna iets helemaal anders.” Die flexibiliteit heeft een supermarkt niet. Eenmaal een grote retailer een product heeft gelanceerd, blijft het per definitie lange tijd – vaak jaren – in het assortiment.

Gratis reclame

Nils Hendrikse runt intussen elf jaar zijn patisserie en ijssalon in Leiden. Daarvoor werkte hij in de horeca, als patissier voor hotels en restaurants. “Alles wat je vandaag maakt, moet zo’n beetje geschikt zijn voor Instagram”, lacht hij. “Klanten kopen meer dan het product op zich, ze betalen ook voor de beleving.” Op dat vlak zorgen sociale media voor heel wat extra ondersteuning. “Klanten delen foto’s van mijn producten. Op die manier maken ze bij hun familie en vrienden gratis reclame voor mij. Dat levert me meer op dan een artikel in de krant (lacht).”

Gerookte lolly

https://www.instagram.com/p/CachOhEIRxw/

Grappig detail: Nils Hendrikse draait tijdens de demo plaatjes op een kleine, draagbare platendraaier, om de wachttijd bij bepaalde handelingen op te vullen. Maar het draaitafeltje blijkt tegelijk ook een handig hulpmiddel om op een heel zwierige manier meringue te spuiten.

Foto QR-code: scan met je camera de qr-code in en je ziet de instagram-pagina onmiddellijk verschijnen en dus ook de video van de platendraaier met mengkom!

Foto: Een omgekeerde mengkom op een draagbare platendraaier: ideaal om meringue te spuiten.

Een beetje extra rooksmaak?

En het publiek is helemaal gefascineerd wanneer hij een klein apparaatje tevoorschijn haalt om met enkele brandende houtsnippers een ijslolly met amandelen van wat extra rooksmaak te voorzien. Hier spreekt zijn horeca-ervaring: “Het roken moet je bij de mensen aan tafel doen. Op je eentje in het atelier is er niets aan. Maar wie het in het restaurant enkele tafeltjes verderop ziet gebeuren, wil dat dessert meteen ook (lacht).”

Foto: Nils Hendrikse voorziet een ijslolly van rooksmaak: beleving ten top.