Le Pain Quotidien doet het goed, mede door thuisleveringen en afhaalmenu’s

Nog niet alle Pain Quotidiens-restaurants zijn terug open, maar de meest doen het wél weer goed. Sommige vestigingen hebben te lijden gehad en lijden nog onder het gebrek aan kantoorpersoneel of toeristen, zoals die in de Zavel of de Galeries de la Reine. Buurtrestaurants daarentegen, d.w.z. restaurants op de grens tussen woon- en kantoorwijken, doen het dan weer beter, zoals die in Lepoutre, Tongeren, Waterloo, Wemmel….

Biologisch en veganistisch

Het menu bij Le pain Quotidien evolueert meer in de richting van biologisch en veganistisch, maar blijft gericht op brood en salades. Ondertussen wordt er wel gewerkt aan nieuwe ‘on the go’ -producten zoals groentesoesjes. Maar de ontwikkeling van die nieuwe producten neemt zes tot negen maanden in beslag. De lancering laat nog op zich wachten. Qua trends is Le Pain Quotidien altijd een trendsetter geweest. Vanaf het begin, in 1990, door het opleggen van rookvrije restaurants. In 2004, door frisdranken (Coke…) van het menu te halen, enz.

Uniformisering

Ondertussen wordt er hard gewerkt aan uniformisering van het merk. De naam, de logo’s plachten nogal van elkaar te verschillen. Alleen “Le Pain quotidien” is voortaan nog toegestaan. Geen “Pain quot” of “PQ” of “Dagelijks brood” meer. En ook het menu moet gestandaardiseerd worden. Weliswaar met nog altijd vrij interpretatiemogelijkheden voor de franchisenemers, maar dan wel slechts voor een vijfde van het assortiment. Het grootste deel, nl. 80% moet uniform zijn.

Sedert covid zijn er ook thuisbeleveringen

Vandaag wordt de verkoop serieus aangevuld door de leveringen aan huis. Le Pain Quotidien is daarmee tijdens de pandemie gestart, met platforms zoals Deliveroo of Uber Eats, maar ook via de eigen site in click & collect. Elk verkooppunt heeft een gemakkelijk herkenbare afhaalbalie met groene tegels gekregen.