“Barry Callebaut grootse ambities voor roze chocolade

“Barry Callebaut heeft dezelfde ambitie voor roze chocolade als voor witte chocolade.

Voor Pablo Perversi, Chief Innovation Officer van de Barry Callebaut Group, is het potentieel van roze chocolade enorm. De Belgische fabriek in Wieze, de grootste chocoladefabriek ter wereld, profiteert ten volle van haar succes.

Een jaar na de lancering van de nieuwe natuurlijk roze chocolade, Ruby genaamd, tilt de groep Barry Callebaut een tipje van de sluier op over hoe het op de markten wordt ontvangen. Op de chocoladebeurs ISM  kondigden maar liefst elf klantenmerken nieuwe producten op basis van Ruby aan.

Een update over deze nieuwe markt met Pablo Perversi, directeur Innovatie, Duurzame Ontwikkeling en Kwaliteit voor ’s werelds grootste chocoladeproducent.

Heeft de productie van Ruby roze chocolade in Wieze een impact op de werkgelegenheid in de Belgische fabriek van de groep?
Omdat het de grootste chocoladefabriek ter wereld is, zijn we gewend om met grote volumes te werken. In 2019 zal Ruby chocolade beschikbaar zijn in industriële hoeveelheden, wat betekent dat we de volumes zullen verhogen. Wij denken dat het mogelijk is dat Ruby net zo belangrijk wordt als witte chocolade.

Maar wat betekent dit in cijfers voor de Belgische fabriek?

In de afgelopen twee jaar heeft Barry Callebaut ongeveer 170 miljoen euro geïnvesteerd in zijn productiefaciliteiten in de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Azië). Aangezien Wieze de grootste chocoladefabriek ter wereld is, werd een belangrijk deel van dit bedrag in België geïnvesteerd. Eind 2017 kondigden we ook een verhoging van onze productiecapaciteit in België met 20% aan, met als belangrijkste reden het succes van de Belgische chocolade. Deze stijging van de productie had uiteraard een impact op de Ruby chocolade, die er dus van kon profiteren.

Welke resultaten heeft Ruby geleverd in termen van omzet, omzet en volumes voor de groep na het eerste jaar?

In één jaar tijd hebben we Ruby op alle vijf continenten geïntroduceerd. We bevinden ons nu in meer dan 40 markten, waaronder Japan, China, India, Australië, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, Zuid-Afrika en het Midden-Oosten. Wij intensiveren Ruby’s leveringen over de hele wereld.

Welke markten hebben de grootste interesse getoond in nieuwe chocolade?

Alle markten toonden dezelfde interesse en verwelkomden Ruby als de belangrijkste innovatie in 80 jaar. Japan als baanbrekende markt voor nieuwe smaken heeft grote belangstelling getoond. Dat geldt ook voor het Verenigd Koninkrijk. We zagen iconische merken als Fortnum & Mason Ruby lanceren in plaatsen als Harrod’s, en Prestat biedt al snel na de lancering zijn varianten van Ruby aan. Ook België en Zwitserland hebben zich onderscheiden. En toen we het met ITC Fabelle in India lanceerden, zorgde het ook voor veel enthousiasme.

Hoe evolueert Ruby op de Belgische markt? Hoeveel samenwerkingsverbanden heeft Barry Callebaut er gevestigd? Met wie en met wie?

Wij zijn tevreden over de huidige ontwikkelingen. Een van de laatste lanceringen van de Ruby werd gemaakt door Leonidas: eind 2018 introduceerde de chocolademaker een Ruby-versie van zijn beroemde Manon praline. De Belgische merken Libeert en Limar zullen andere Ruby-varianten aanbieden tijdens de chocoladebeurs ISM. Libeert lanceert Riby IIII, dat in de rekken van de grote supermarkten (Carrefour, Makro, Spar, Alvo en Delhaize) beschikbaar zal zijn voor de consument. Callebaut, ons gastronomisch merk, werkt ook samen met verschillende chocolademakers in België. En de KitKat Ruby (Nestlé) is natuurlijk al bijna een jaar beschikbaar in uw land.

Wie was de eerste die het in België introduceerde?

Callebaut, die de Ruby RB1 lanceerde voor de gastronomische markt. Toen chef-kok Marijn Coertjes het uitprobeerde in zijn chocoladefabriek in Gent, ontstonden er lange staarten en was het product snel uitgeput.

Werkt u anders samen met meester-chocolademakers? En met de haanleiders? Ontwikkelt u specifieke Ruby-varianten voor deze klanten?

Inderdaad. Ons gastronomisch merk Callebaut heeft de Ruby RB1 geïntroduceerd, ontwikkeld door en voor ambachtelijke koks en chocolademakers. Het recept is ideaal voor ambachtslieden die werken met chocolade in alle segmenten, van repen en pralines tot koekjes en gebak. Gerenommeerde chef-koks, zoals Sergio Herman, zijn begonnen met Ruby en zijn zeer geïnspireerd door de nieuwe verenigingsmogelijkheden die het biedt.

 

Hoeveel samenwerkingsverbanden bent u van plan dit jaar te ondertekenen? En in het bijzonder in België?

Iconische chocolademerken zoals Leonidas en Baci Perugina hebben onlangs varianten van Ruby gelanceerd. En tijdens de ISM-tentoonstelling presenteerden elf merken nieuwe ervaringen. We zijn van plan om Ruby iets zo groots te maken als witte chocolade, wat betekent dat onze ambitie groot is. We zullen meer lanceringen zien, maar we kunnen deze informatie niet op voorhand delen: het is aan de merken om hun kalender te bepalen en te lanceren wanneer ze klaar zijn.

Wat verwacht u van Ruby’s inzet dit jaar?

We zijn blij te zien wat er in zo’n korte tijd is gebeurd. Er zij op gewezen dat het doorgaans zes tot acht maanden duurt voordat een product van een consumentenmerk klaar is om te worden verkocht. We hebben al zoveel lanceringen gezien, en er komen er nog veel meer. Als we de voorspellingen van de deskundigen mogen geloven, is dit nog maar het begin. Ruby is erkend als de voedseltrend van 2019 door onderzoeksbureaus, experts uit de voedingssector, de media, de handel en het bedrijfsleven. Het heeft ook prijzen gewonnen voor zijn innovatieve karakter in de Verenigde Staten en het Midden-Oosten.