Barry Callebaut, de eigenaar van ’s werelds grootste chocoladefabriek in Wieze, heeft de titel “Factory of the future” gekregen. De prijs werd toegekend door de Belgische technologiefedratie Agoria en verschillende andere industrieverenigingen.
De prijs voor de Factory of the Future bekroont de meest toekomstgerichte productiebedrijven in het land. Barry Callebaut ontving de prijs samen met vier andere bedrijven. “We zijn erg trots op deze prijs”, zegt Tom Van Echelpoel, Plant Manager van Barry Callebaut. “Het is een beloning voor de vele inspanningen die onze teams de afgelopen jaren hebben geleverd om de Wieze-fabriek om te vormen tot een slimme fabriek. Een fabriek die onze medewerkers centraal stelt en hen ondersteunt met de juiste informatie op het juiste moment. Dit laat zien dat we hier in Wieze klaar zijn voor de uitdagingen van morgen.” Bram Genapet: “Onze fabriek is voor de Factory of the Future-Award een parcours doorlopen van digitale transformatie. Eerst zijn we alle data gaan verzamelen. Van de meeste machines capteren we de data. Binnen het bedrijf is op de werkvloer alle data ook digitaal aanwezig. Op die manier hebben de operatoren een “virtual assistant” naast zich, waardoor hun taak makkelijker wordt.
Foto: Bram Genapet en plant manager Tom Van Echelpoel met de prijs die ze uit handen van Inge Arents van Flanders Food ontvignen.
Met de Factory of the Future award wil Agoria, in samenwerking met verschillende industrieverenigingen, productiebedrijven in de schijnwerpers zetten die sterk inzetten op de toekomst. “Fabrieken van de toekomst zijn productiebedrijven die investeren in productie, personeel, slimme processen en digitalisering”, legt Jolyce Demely, gedelegeerd bestuurder van Agoria Vlaanderen, uit. “Ze gaan zorgvuldig om met energie en materialen en stimuleren de betrokkenheid, creativiteit en autonomie van werknemers.” Om de prijs te verdienen, moeten bedrijven minstens vier van de vijf punten scoren in een kritische audit door onafhankelijke experts op zeven gespecificeerde transformatiegebieden.
Winnaars van de Fabriek van de Toekomst krijgen de titel voor een periode van drie jaar. Daarna moet een nieuwe audit uitwijzen of de titel kan worden verlengd.
Geef als eerste een reactie