De prijzen in de supermarkten blijven stijgen. In november waren ze gemiddeld 18% duurder dan in november vorig jaar. Dit is het resultaat van een door Testaankoop uitgevoerde vergelijking van ongeveer 3.000 producten bij zeven supermarktketens.
Van de producten met de hoogste prijsstijgingen staan garnalen op de eerste plaats (+61%), gevolgd door diepvriesfriet (+47%). Aluminiumfolie, spaghetti en papierproducten maken de top vijf compleet. Een winkelwagentje voor een gezin met twee kinderen kost 488 euro, 75 euro meer dan een jaar geleden.
Afgelopen oktober berekende de consumentenorganisatie een inflatie van 15 procent op basis van haar boodschappenmandje van 3.000 producten. Hoewel de totale inflatie deze maand is gedaald van 12,27% naar 10,63% – vooral dankzij lagere energieprijzen – blijft de voedselinflatie stijgen. Voor de maand november berekende Testaankoop een stijging van 18% op jaarbasis. Alleen voor Granny Smith-appelen (-5 %) en gezouten pinda’s (-3 %) is de trend omgeslagen en zijn de prijzen gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar. Zelfs voor fruit is de inflatie beperkt tot 7 %.
Zuivelproducten en diepvrieschips
Voor zuivelproducten werd de hoogste prijsstijging in maanden genoteerd. In totaal betaalden de mensen 24% meer voor zuivelproducten, behalve voor jonge kaas (Gouda) (+37%), boter (+33%) en halfvolle melk (+32%). Ook kant-en-klare lasagne was in november gemiddeld 22% duurder dan een jaar geleden.
De komende feestdagen kunnen hierbij een rol spelen, maar ook garnalen werden plotseling erg duur (+61%). Diepvriesfriet staat ook in de top 5 van grootste prijsstijgingen, want die kost nu 47% meer dan een jaar geleden. De prijzen voor groenten, vlees en kruidenierswaren stegen gemiddeld met 18%, terwijl Test-Aankoop de hoogste prijsstijgingen noteerde voor spaghetti (+41%), komkommers (+38%) en frituurolie (+37%).
Crisis is nog niet voorbij
Volgens Test Aankoop tonen deze stijgingen duidelijk aan dat de crisis nog niet voorbij is. Deze inflatiecijfers zijn de hoogste die de consumentenorganisatie ooit heeft geregistreerd. “We maken ons zorgen over de stijgende kosten van ons boodschappenwagentje,” zegt Laura Clays, woordvoerster van Test Aankoop. “De energieprijzen dalen, maar ze zijn nog steeds ongelooflijk hoog. Wij moedigen de consumenten meer dan ooit aan om de prijzen per kilo of per liter in de supermarkt te vergelijken en op promoties te letten.”
Bron: VILT
Geef als eerste een reactie