Cd&v roept op om een einde te maken aan stuntpromoties met voedsel in supermarkten

Cd&v heeft een voorstel ingediend om “stuntpromoties en extreme acties” in supermarkten, zoals “1 + 1 gratis” te verbieden. Het doel van de partij is om voedselproducenten een eerlijke vergoeding te geven en de overgang te maken naar een duurzamer consumptiemodel, met behoud van een gezonde concurrerende markt.

Mocht het van Cd&v afhangen zou er aan de acties van 1 kopen 1 gratis snel een einde komen. Het gaat hier om buitensporige aanbiedingen, die volgens de partij leiden tot een “race to the bottom” met schadelijke gevolgen voor de landbouw en het supermarktklimaat in België. Kamerlid Leen Dierick heeft namens de partij een wetsvoorstel ingediend om deze buitensporige promoties te verbieden.

Met dit wetsvoorstel wil de partij “een eerlijke beloning voor voedselproducenten erkennen, een gezonde en concurrerende markt in stand houden en tegelijk zorgen voor een overgang naar een duurzamer consumptiemodel”. De Boerenbond en Unizo steunen het voorstel, terwijl Comeos er kritiek op heeft.

Het voorstel is gebaseerd op Franse wetgeving die promoties op levensmiddelen zoals “1 kopen, 1 gratis” sinds 2019 verbiedt. Concreet bepaalt het wetsvoorstel dat promoties voor landbouw- en voedingsproducten maximaal 34 procent van de waarde van de oorspronkelijke verkoopprijs van een product mogen beslaan. Als gevolg van dit voorstel zullen promoties zoals 1+3 gratis niet meer mogelijk zijn, maar het aanbieden van een derde gratis product bij aankoop van twee producten (2+1 gratis) zou wel nog kunnen.

“Die extreme promoties van 1+3 of 1+5 gratis leiden tot een concurrentieslag waarbij alleen de grootste ketens kunnen overleven en de voedselproducent, de boer, de dupe wordt.” Het wetsvoorstel wil onze voedselproducenten een eerlijke vergoeding bieden en een gezonde en concurrerende markt in stand houden en tegelijk zorgen voor een overgang naar een duurzamer consumptiemodel”, aldus Dierick.


Een verarmd supermarktlandschap

Het voorstel van Cd&v zou promoties op landbouw- en voedingsproducten toestaan, maar deze zouden maximaal 34% van de verkoopprijs van het oorspronkelijke product mogen uitmaken. Het voorstel heeft de steun gekregen van Boerenbond en Unizo, terwijl Comeos, een Belgische brancheorganisatie voor de detailhandel, kritiek heeft geuit.

Volgens kamerlid Dierick leiden buitensporige promoties tot een neerwaartse spiraal en verarming van het supermarktlandschap. “Promoties zijn een middel geworden om de concurrentie uit te schakelen. Concurrentie die alleen de grote multinationale ketens kunnen volhouden. Daardoor wordt de levensvatbaarheid van de sector bedreigd en hebben KMO’s, buurtwinkels en speciaalzaken geen kans om te overleven. Denk aan de plaatselijke groenteboer, de fruit- en groentewinkel. Maar ook bakkers en slagers.

Luc Ardies van Unizo Buurtsuper.be, de vereniging van onafhankelijke supermarkten, is het daarmee eens. Verse producten zijn het enige gebied waar lokale supermarkten nog winst kunnen maken. Deze winstmarges staan al jaren onder druk door agressieve promoties. Omdat de winstmarges van deze onafhankelijke supermarkten niet toereikend zijn, hebben ze weinig of geen budget om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, bijvoorbeeld door te investeren in zonnepanelen of energiezuinige koelsystemen.”

Volgens Dierick zijn ook boeren het slachtoffer van stuntpromoties. “Stunpromoties voor verse producten tonen niet alleen een gebrek aan respect voor het werk van de boeren. Ze leiden er ook toe dat de winstmarges van boeren steeds verder dalen, waardoor ze weinig financiële ruimte hebben om bijvoorbeeld te investeren in biologische en diervriendelijke productie, waar immers ook vraag naar is bij de consument. Bovendien werken lagere winstmarges verdere schaalvergroting in de hand, waar de samenleving niet op zit te wachten.


Een duurder winkelkarretje

De beroepsvereniging Comeos bekritiseert het wetsontwerp. Het verbieden of beperken van promoties zal het winkelwagentje nog duurder maken”, luidt het. De organisatie plaatst ook vraagtekens bij het idee dat de boer of producent voor de promotie moet betalen. “Soms is het de detailhandelaar die de kosten van een promotie draagt”, aldus de organisatie.

Hoewel promoties leiden tot goedkoop voedsel, profiteert de consument daar op de lange termijn niet van. “Vaak zijn het producten waarvan de houdbaarheidsdatum nadert of die van mindere kwaliteit zijn, waardoor de consument in de verleiding komt ze te kopen en vervolgens weg te gooien. Dit is geen liefdadigheid van de supermarktketens. De consument profiteert ook niet van de overheersing van de markt door een beperkt aantal spelers. Zwakke concurrentie leidt tot versnippering van de markt en dus tot minder keuze”, aldus Dierick.

Het wetsvoorstel wordt gesteund door Unizo, Buurtsuper en Boerenbond. Wij pleiten al langer voor een verbod op deze overdreven, extreme promoties. Ze hebben een negatieve invloed op het imago van landbouwproducten. De promoties van de supermarkten wekken de indruk dat voedsel niets kost. Die indruk is verkeerd en moet door ons allen worden vermeden”, aldus Boerenbond.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.