Helft van bakkers beschouwt zichzelf als klantgericht

In november 2020 heeft Bakkerspanel de Belgische bakkers 15 stellingen voorgelegd over de bedrijfsvoering. Het ging om stellingen over creativiteit, ondernemerschap, personeelsmanagement en klantenervaring in de winkel. De bakkers konden aangeven in welke mate zij het eens waren met de stellingen over hun bedrijfsvoering. Uit de resultaten onderscheidden wij vier profielen van bakkers. Bijna de helft van de bakkers omschrijft zichzelf als klantgericht. De andere helft van de bakkers wordt gemotiveerd door inspiratie of gewoonte of heeft een zakelijk doel.

Ga zelf regelmatig in de winkel staan

Klantgerichte bakkers zijn vaker dan gemiddeld zelf regelmatig in de winkel en maken er een punt van de sfeer en deskundigheid in de winkel uit te stralen. De ‘gewoonte’- bakker daarentegen komt zelden in de winkel en verkoopt weinig meer dan typische bakkerijproducten.Dit type bakker volet zich onzekerder over de toekomst over de opvolging van zijn zaak en weerwerk bieden tegenover de concurrerende supermarkten. De zakelijke bakker zal zijn producten eerder buiten de winkel verkopen aan traiteurs of broodjes leveren aan bedrijven. De ge├»nspireerde bakker daarentegen brengt regelmatig nieuwe creaties in de winkel en let bij minder op de prijs bij de inkoop.

Wat willen consumenten echt van bakkers?

In onze recente enquête onder 1.000 consumenten vroegen wij wat zij van hun bakker verwachten. Eerst en vooral verwachten zij dat de producten vers zijn. Dit is de belangrijkste reden waarom ze de bakkerij bezoeken. Bovendien vinden de consumenten dat de producten zelfgemaakt moeten zijn. Een derde belangrijk punt is de vriendelijkheid van het personeel. Het kan een vriendelijk woord zijn voor de klant, maar het is ook belangrijk om de klant goed advies te geven. Wijs de klant op nieuwe producten en doe passende aanbiedingen. Zorg ervoor dat de producten getest zijn door ze op de toonbank te leggen.

Kleine inspanning die loont

Zelfs in deze digitale wereld kunt u nieuwe klanten naar uw winkel lokken of bestaande klanten informeren door een aantrekkelijke etalage en vergeet niet het bekende stoepbord op straat te zetten. Daarnaast is het nog steeds belangrijk om uw digitale status te verbeteren met een goede online winkel, sociale media en een nieuwsbrief. Het is makkelijker dan veel bakkers denken.

Bron: Het Bakkerspanel, 19 januari 2021.