Uit de de laatste enquête die Het Bakkerspanel in oktober onder Belgische bakkers heeft gehouden blijkt dat het aankoopgedrag van de bakkers door de coronacrisis veranderd is.
We zitten sinds maart in de coronacrisis. Er is een lockdown geweest, maar de bakkers zijn erin geslaagd om open te blijven. In de eerste maanden van de crisis is de verkoop echter dramatisch gedaald met 12% omzetverlies tot gevolg. Er waren geen feestelijkheden meer, wat leidde tot een sterke daling van de vraag naar patisserie en brood voor feesten. De omzet in de hotelsector daalde, maar consumenten kochten vaker brood bij de bakker omdat ze de bakkerij een veiligere omgeving vonden dan in de supermarkt, waar het minder makkelijk is om afstand te houden. Of waar het brood door anderen voor hen kon aangeraakt worden. Voor een derde van de bakkers was de crisis een reden om anders te kopen.
Jonge bakkers richten zich op kortere lokale ketens
De meest genoemde verandering door de crisis is dat er nu in kleinere hoeveelheden wordt besteld door de bakkers. In Vlaanderen gebeurt dit vaker dan in Wallonië en Brussel. Het is duidelijk dat oudere bakkers vaker kleinere hoeveelheden bestellen dan jongere bakkers. Die laatste zijn dan veel meer geneigd om lokaal te kopen. De korte keten is belangrijk, denken we daarbij aan de boer of de molenaar. Zij beseffen dat het gebruik van lokale ambachtelijke grondstoffen ideaal is om de klanten een goed en positief verhaal te vertellen over hun assortiment.
Informatie over consumententrends
In ons onderzoek geven bakkers ook aan dat zij steun verwachten van fabrikanten/leveranciers inzake het delen van informatie over consumententrends. Wat het bakkerspanel al kan vertellen over zijn consumentenonderzoek is dat de klanten van de bakkers over het algemeen wat ouder zijn. We zien dat vrouwen met meer levenservaring vooral openstaan voor meergranenbrood en -spelt. Jongere mensen en de volgende generatie Z hebben vaker andere eetgewoonten dan oudere consumenten: zij eten minder brood en gaan vaker uit eten. Uit het jaarlijkse consumentenonderzoek van Het Bakkerpanel blijkt dat Millennials en Generatie Z het toch belangrijk vinden om bakkerijproducten met de hand te maken. De bakker zal daarom zijn communicatie moeten aanpassen aan de verschillende doelgroepen. De aanpak van jonge bakkers, die zich meer richten op lokale producten en korte ketens, past hier perfect in. De crisis kan ook een positieve verandering teweegbrengen, zodat de bakkers volgend jaar sterker uit de crisis tevoorschijn komen.
Bron: Het Bakkerpanel, 20 november 2020
Beeld: Wikimedia Commons
Geef als eerste een reactie