Het Bakkerspanel viert zijn vijfde verjaardag in België

In 2018 is het Bakkerspanel van start gegaan na lange gesprekken met bakkers en fabrikanten/leveranciers. In die tijd waren er praktisch geen marktcijfers voor bakkerijproducten in België. De missie is tot op vandaag hetzelfde gebleven: “een vitale ambachtelijke bakkerij door het delen van kennis”.

Het doel van het Bakkerspanel is om fabrikanten en leveranciers van informatie te voorzien, zodat zij hun producten en diensten (nog) beter kunnen afstemmen op de wensen en behoeften van de bakkers. Bereiden de bakkers hun producten compleet vanuit de basis of kopen zij liever ingevroren halffabrikaten aan om flexibeler te kunnen produceren, een ruimer assortiment aan te bieden en zo beter in te spelen op de vraag van de klant? Of bepaalt het gebrek aan personeel op een rigide arbeidsmarkt deze keuze? Is het daardoor noodzakelijk om hun werk te vereenvoudigen?

Bakkers inspireren elkaar

Het Bakkerspanel: “Wij hebben de bakkers reeds 12 vragen gesteld over de meest uiteenlopende onderwerpen. Telkens heeft ongeveer 7% van de bakkers aan onze enquêtes deelgenomen. Bakkers uit Vlaanderen nemen relatief vaker deel dan bakkers uit het Franstalige landsgedeelte. “Wij kunnen echter stellen dat de deelname van de bakkers altijd varieert, zodat wij een volledig en consistent resultaat kunnen voorleggen.”
“Na elke bakkersenquête delen we de verrassende resultaten mee, zodat bakkers elkaar kunnen inspireren over hoe ze bepaalde kwesties in hun bedrijf best aanpakken. Hoe bakkers nieuwe klanten aantrekken, wat zij doen om hun bedrijf duurzaam te maken en hoe zij omgaan met personeelstekorten?”

Jaarlijks grootschalig consumentenonderzoek

Bakkerspanel voert ook jaarlijks een grootschalig onderzoek uit bij 1.000 huishoudens die ervoor kiezen om bakkerijproducten bij bakkerijen en supermarkten te kopen. Welke specifieke bakkerijproducten kopen de consumenten en waar kopen ze die? Wat vinden zij daarbij belangrijk? Het Bakkerspanel gaat ook na of er verschillen zijn tussen diverse types huishoudens. “We onderzoeken bijvoorbeeld wat gezinnen met jonge kinderen motiveert in hun aankoopbeslissingen, vergeleken met gezinnen waar de kinderen al het huis uit zijn. Elke levensfase heeft een andere vraag naar bakkerijproducten toe. Ook wordt nagegaan of de vraag naar biologische en veganistische producten in de loop van de tijd verandert en of de verwachtingen van de consument ten aanzien van de bakkerij veranderen. Al deze marktinformatie delen we met de bakkers via de artikelen die we publiceren op onze website, Facebookpagina, e-nieuwsbrieven en in het vakblad Onze Passie.

Uw deelname aan onze enquêtes is belangrijk

Het Bakkerspanel blijft rekenen op uw deelname aan de enquêtes. “Dat is zeer belangrijk om deze informatie te verkrijgen en met u te blijven delen. Zonder kennis is er geen innovatie, geen verandering en geen groei in de ambachtelijk bakkerij mogelijk. Alleen door samen te werken kunnen we de ambachtelijke bakkerij in leven houden. In juli zullen wij onze jaarlijkse consumentenenquête houden en in september is er opnieuw een enquête onder de bakkers. Diverse onderwerpen komen dan weer aan bod. Uw medewerking zal opnieuw zeer op prijs worden gesteld”, klinkt het bij Het Bakkerspanel.


Bron: Het Bakkerijpanel, 10 juni 2022