Koningin Mathilde bezoekt opleidingscentrum van Callebaut CHOCOLATE ACADEMY™ in Montréal

“Canadese chocoladeprofessionals zijn dol op Belgische chocolade”

Koningin Mathilde bezoekt Callebaut Chocolate Academy™ in Montréal
Koningin Mathilde bracht, in het kader van het Belgische staatsbezoek aan Canada, een bezoek aan het opleidingscentrum van de Callebaut Chocolate Academy™. In het opleidingscentrum in Montréal verspreidt het team, sinds 2013 onder leiding van de Belgische chef Philippe Vancayseele, de Belgische vakkennis onder Canadese chocoladeprofessionals. Na de rondleiding en enkele chocoladedemonstraties vond er ook het Belgian Food & Gastronomy-event voor de Belgische voedingsindustrie plaats, mede georganiseerd door Flanders Investment & Trade en Fevia, de Federatie van de Belgische Voedingsindustrie.

 

 

[foogallery id=”1872″]

 

 Belgische chocoladekennis uitdragen

Hare Majesteit de Koningin bracht op 15 maart een bezoek aan het opleidingscentrum van de Callebaut CHOCOLATE ACADEMY™, samen met minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders en een delegatie van Belgische voedingsbedrijven. Ze deed dat in het kader van het Belgische staatsbezoek aan Canada van 11 tot 17 maart. Na de rondleiding in het opleidingscentrum van de Callebaut CHOCOLATE ACADEMY™ en de chocoladedemonstraties vond er ook het Belgian Food & Gastronomy-event voor de Belgische voedingsindustrie plaats, mede georganiseerd door Flanders Investment & Trade en Fevia, de Federatie van de Belgische Voedingsindustrie. Onder de slogan “Food.be – Small country. Great food” toonden Fevia en de deelnemende voedingsbedrijven aan de aanwezige Canadese aankopers, distributeurs en journalisten dat Belgische voeding en dranken uitblinken in diversiteit, kwaliteit en innovatie.

 

Koningin Mathilde bezocht het opleidingscentrum van de Callebaut CHOCOLATE ACADEMY™ in Montréal, één van de 20 internationale centra waar Callebaut zijn kennis van Belgische chocolade deelt met chefs.

I

 

 

 

In het opleidingscentrum van de Callebaut CHOCOLATE ACADEMY™ in Montréal verspreidt het team, sinds 2013 onder leiding van de Belgische chef Philippe Vancayseele, de Belgische vakkennis onder Canadese chocoladeprofessionals. Het centrum is sinds 1988 actief in Canada en vestigde zich in 2014 in Montréal. Het is één van de 20 centra wereldwijd – naast onder meer Wieze, Dubai, Shanghai, Milaan en Mexico City – waar chocoladeprofessionals zich verder kunnen bekwamen in de bewerking van chocolade en waar ze nieuwe technieken, trends en recepten kunnen aanleren. “Het Belgische vakmanschap en expertise op het vlak van chocolade worden wereldwijd erkend”, aldus Philippe Vancayseele. “Canadese chocoladeprofessionals zijn dol op Belgische chocolade en dat merken we ook aan het aantal mensen dat we hier jaarlijks over de vloer krijgen.”

Montréal is ook de thuisbasis van de Chocolate Academy™ Online, het digitale platform van Callebaut waarop het vanaf midden mei online cursussen zal delen. Het e-learningplatform op abonnementbasis richt zich tot internationale chocoladeprofessionals en heeft de ambitie om de nummer 1-partner te worden voor alles wat met chocolade te maken heeft. Het wil de Belgische chocoladekennis zo tot in alle uithoeken van de wereld brengen. “We zijn trots dat wij het Belgische vakmanschap mee kunnen uitdragen, via ons internationale opleidingscentrum van de Callebaut CHOCOLATE ACADEMY™, maar ook via digitale initiatieven als deze”, aldus Frederic Janssens, Global Brand Manager Callebaut. “Er is ontegensprekelijk een grote interesse in onze wereldvermaarde Belgische chocolade, met de lancering van onze ruby chocolade als recent hoogtepunt.”

Chocolade, populair exportproduct

Met ongeveer 44% zijn chocolade en zoetwaren de meest geëxporteerde producten uit België in de categorie ‘voeding en drank’. Die export van Belgische chocolade naar het buitenland heeft een grote impact op de economie en de werkgelegenheid in België. CEO Antoine de Saint-Affrique: “Ik ben vereerd om Hare Majesteit de Koningin te verwelkomen in ons centrum in Montréal en om haar het unieke smaakprofiel van Belgische chocolade te laten ervaren, met Callebaut als bekendste merk. Diepgeworteld in de Belgische chocoladetraditie en gemaakt in België, blijft Callebaut consumenten van over de hele wereld verleiden met Belgische chocolade.”

Ter ere van haar komst werd aan Hare Majesteit de Koningin een praline voorgesteld, gevuld met Callebaut Belgian chocolate en een ganache van Canadese esdoornsiroop, in de vorm van een kroon. Studenten van het opleidingscentrum van de Callebaut CHOCOLATE ACADEMY™ creëerden ter plaatse ook een pronkstuk voor Pasen, waarbij ze gebruik maakten van verschillende mallen en decoratietechnieken. Chefs Philippe Vancayseele en Christophe Morel stelden tot slot ook een verrassings-chocoladesculptuur in Belgisch thema voor.