Broodway: boeiende mix van nieuwkomers en gevestigde waarden

Eind september was er weer een editie van de vakbeurs Broodway. Geïnteresseerde vaklui zakten af naar Kortrijk Xpo om er kennis te maken met de nieuwste innovaties van hun vertrouwde leveranciers. Het randprogramma, met onder meer het Belgisch Kampioenschap Aspirant Baker, inspirerende demonstraties en de Innovation Awards, bleek opnieuw een schot in de roos.

De combinatie van de bakkersbeurs Broodway, de slagersbeurs Meat Expo en de delicatessenbeurs Taste of Tavola lokte meer dan 350 exposanten naar Kortrijk Xpo. De wisselwerking tussen de verschillende beursonderdelen bevestigt dat de strikte scheiding tussen de verschillende sectoren vervaagt. De bakker groeit almaar vaker uit tot een delicatessenzaak, terwijl de delicatessenzaak haar klanten een verfijnd aanbod van brood, viennoiserie en patisserie wil aanbieden. 


Foto: Christa Muyldermans presenteert New York, een croissant met vulling in een bijzonder vorm.

Mallows

Opvallend was de mix van gevestigde waarden en jonge, startende ondernemingen. Naast de vele vertrouwde namen, maakten we zo kennis met verschillende nieuwkomers. Al kennen sommige van die frisse namen al een rijke geschiedenis. Een mooi voorbeeld is Mallows, dat de aandacht trok met een opvallende stand, helemaal in het teken van handgemaakte marshmallows in verschillende smaken, met of zonder laagje Belgische chocolade. Mallows is het geesteskind van Didier en Iris Leman. Na de verkoop van hun familiebedrijf Leman Decorations aan Cargill, zetten ze nu een nieuwe stap in de ondernemingswereld. “Mallows is ontstaan uit het vroegere Confiserie Crevin. Het bedrijf produceerde al vele jaren marshmallows van uitstekende kwaliteit, maar focuste zich amper op marketing en promotie. We zagen het als een ruwe diamant, die we nu verder willen slijpen. We mikken onder meer op gepersonaliseerde marshmallows voor bedrijven, winkels of evenementen. Een innovatie die we op Broodway aan het grote publiek voorstellen is de marshmallow met chocolade en Cointreau. We mikken ook op een expansie in het buitenland.”

Foto: De marshmallows met Cointreau van Mallows.

 

Meringues en aroma’s

Een andere vrij nieuwe naam is FSTVL.Group, dat op Broodway uitpakte met een uitgebreid assortiment van meringues in allerlei smaken. De zaak is gegroeid in de schoot van  Glacier FSTVL, die ijssalons runde in Knokke, Tielt, Aalter en Deinze. We maakten tevens kennis met Natural Flavour Company, dat het Duitse Karow-Aromen voorstelde. Het gamma natuurlijke aroma’s, aromapasta’s, kleurstoffen en bakingrediënten biedt naar eigen zeggen een mooie meerwaarde voor de banketbakkers, patissiers, chocolatiers, ijsbereiders, maar ook voor de voedingsindustrie. “Veel van onze producten zijn clean label en van biologische kwaliteit. De toepassingsgebieden zijn uitgebreid. De smaak van verse aardbeien is bijvoorbeeld niet altijd even consistent. Met behulp van onze aroma’s creëert je toch een constante smaak. We creëren ook klantspecifieke toepassingen.”

Kneders en eetpapier

Bakmeesters toverden een glimlach op het gezicht van de bezoekers met hun ludieke T-shirts.

Bij gevestigde waarde Mat & Deco maakten de bezoekers kennis met verschillende nieuwigheden. De leverancier introduceerde Memak, een merk van bakkerijmachines, die het bedrijf exclusief voor ons land verdeelt. In het oog sprong de volautomatische kneder, waarop je ook de eindtemperatuur kunt ingeven. De Neptun-kneder koelt zijn kuip door een dubbelwandig koelsysteem, waardoor de degen niet opwarmen.

Primus Wafer Paper stelde op Broodway een gamma van eetpapier voor. Het is gemaakt van natuurlijke ingrediënten, zoals aardappelzetmeel, plantaardige olie en water. Het product kent vele toepassingsgebieden, zoals cakedecoratie, verpakkingen en broodzegels. Nieuw zijn The Yummy  Doodles, eetbaar papier in smaken als blauwe bessen, appel en banaan, in een hippe verpakking.

Sobere eindejaarsverpakkingen en -decoratie

Leman Decoraties stelde zijn eindejaarsdecoratie met metallickleuren voor.


Verschillende standen baadden al in een eindejaarssfeer. Op het vlak van verpakking en decoratie primeert dit jaar soberheid. Gruyaert Verpakkingen presenteerde vooral elegante eindejaarsdozen met eenvoudige, smaakvolle ontwerpen en niet al te uitbundige kleuren. Een blikvanger is de sfeervolle adventskalender. Bij Leman Decorations herkenden we metallickleuren en verwijzingen naar de natuur. Al te extravagante vormen lijken de taarten tijdens de eindejaarsperiode niet te sieren.

De adventskalender van Gruyaert Verpakkingen.

Inspiration Awards

Foto (vlnr): De publieksprijs was voor Dawn Foods met Vegan Fond Neutraal. de vakjury koos voor Callebaut NXT dairy free, omwille van het vegan-asepct. Geen dierlijk zuivel meer in de chocolade!

De Inspiration Awards creëren een helder beeld van de algemene tendensen. De publieksprijs voor Dawn Foods met Vegan Fond Neutraal en de prijs van de vakjury voor Callebaut NXT dairy free bevestigen de groeiende populariteit van veganproducten. Bij Dawn Foods gaat het om een plantaardige basismix voor de bereiding van bavarois en mousse. Callebaut pakte dan weer uit met zuivel- en allergeenvrije chocolade callets. De chocolade is vervaardigd met chufa in plaats van melk. Na de oogst worden chufaknolletjes gedroogd en gemalen, om ze te gebruiken als een lekkere en romige melkvervanger, rijk aan vezels. 

Foto: Binnen de categorie Non-Food op Broodway ging de prijs naar Pastry in Motion met de Vormh Silicone Moulds van Joeri Vandekerkhove en Carlos Deleye.

Binnen de categorie non-food ging de prijs naar Pastry in Motion met de Vormh Silicone Moulds van Joeri Vandekerkhove en Carlos Deleye. Vormh staat voor siliconenvormen met strakke opschriften en structuren.

Foto’s: Kurt Deman & Emilia Van Eynde

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.