
In Breda vond op woensdagmiddag 14 september de ‘late’ kick-off plaats van de imagocampagne ‘Brood, goed verhaal. Met granen uit Europa’. In de nieuwe campagne werkt België samen met Nederland. Doel is om het imago van brood te verbeteren, mythes te ontkrachten en het verbruik van volkorenbrood te bevorderen!


De nieuwe imagocampagne “Brood, goed verhaal. Met de granen van Europa” (in het kort: Brood, goed verhaal) is het vervolg op de eerdere campagne met dezelfde naam. Die nieuwe campagneperiode loopt in 2022 en 2023. De organisatie is een samenwerking tussen België en Nederland. Praktisch is het vooral een coöperatie tussen het Nederlands Bakkerij Centrum (die de coördinatie verzorgt) en het Instituut Brood & Gezondheid vzw en dit namens alle federaties van grote en kleine bakkerijen en hun toeleveranciers in beide landen.*

Green deal, Farm-to-Fork en Beat Cancer-strategie
In Breda leerden we dat volkorenbrood centraal staat in deze imagocampagne. Kathou Wagemans van het Instituut Brood en Gezondheid verduidelijkt.“ De Europese Unie staat vandaag een totaal andere aanpak voor dan ten tijde van de eerste campagne. De procedure voor de toekenning van EU-subsidies gebeurt nu in lijn met de Green Deal-, Farm-to-Fork- en Beat Cancer-strategie. De EU wil enkel nog campagnes subsidiëren die de gezondheid van haar burgers bevordert of de duurzaamheid verbetert. De broodcampagne werd daarom totaal herschreven. Vandaar dat volkorenbrood centraal staat. Welke doelstellingen stelde men voor de komende periode? Het aantal Belgen dat voor volkorenbrood kiest zou naar verwachting moeten toenemen tot 35 %. (Vandaag ligt dit aantal in Vlaanderen op 29% en in Wallonië op 26%). In Nederland is het verbruik van volkoren brood reeds veel hoger (47 %). Hier is het doel om 53 % te halen. Die doelstellingen wil de bakkerijsector realiseren via verschillende broodverhalen. Verhalen die de consument inspireren tot broodconsumptie. Het doel is om brood onderdeel te maken van een gezonde en bewuste levensstijl.
Campagne 2022-2023
De campagne “Brood, goed verhaal” ging eigenlijk al in januari van dit jaar van start met de ‘Week van het (volkoren)Brood’. Kathou Wagemans: “Een valse start. Voor die ‘Week van het (volkoren)Brood kwam het materiaal eerder onaangekondigd bij de bakkers binnen en ging daardoor grotendeels verloren. Bovendien hadden we in ons voorstel aan de EU zowel een tv- als radiocampagne vooropgesteld. Uit onze eerste campagne leerden we immers dat de beste resultaten bekomen worden als we tegelijkertijd via tv en radio campagne voeren. Maar na de coronaperiode was het medialandschap totaal veranderd. Alles bleek veel duurder geworden. Uit budgettaire overwegingen lieten we radio vallen en beperkten ons tot filmspotjes die zowel op tv als online te zien zijn. Net daarom liep alles vertraging op. Pas sedert 1 september is een eerste filmpje op tv te zien. “
Creatieve spotjes

Het Nederlandse creatief bureau Selmore / Foodcabinet, dat ook in Breda aanwezig was en verantwoordelijk is voor de creatieve productie van de spots, gaf een presentatie over de totstandkoming van de video’s. Ondertussen hebben de meeste bakkers wellicht al een of meerdere filmpjes gezien. Het werk dat hieraan vooraf gaat is immens. We leerden over het creatieve proces waarbij beelden de boodschap moeten vertalen naar de consument. De (graan)korrel die lekker in z’n vliesje zit (Volkoren is rijk aan vitaminen en mineralen). En het deegmannetje dat sterk is. (Brood bevat veel eiwitten). Over die campagnes en de uitwerking ervan is lang nagedacht, de scenario’s zijn uitgeschreven en getekend, de slogans bedacht, enz. Vervolgens kwamen de opnames aan de beurt. Dit gebeurt live in een studio met verschillende sets: een juicebar, een keuken, enz. De audio en de stemmen bij elk filmpje zijn bovendien verschillend per regio: een Nederlander spreekt het spotje in van onze noorderburen, een Vlaming doet dat voor ons taalgebied en er is een Franstalige die de audio verzorgt voor de Walen en Brusselaars.
Video’s en informatie
Het “Succesverhaal – over de “Korrel die lekker in z’n vliesje zit” is tot week 39 op tv te zien en ook online, bijvoorbeeld op YouTube. Een tweede online release vindt plaats in november met nog twee video’s: ‘Onzinverhaal, de feiten op tafel’ (koolhydraten zijn geen dikmakers) en het ‘Sterke verhaal, de superpowers van brood’ (brood bevat eiwitten, goed voor sporters). Met deze filmpjes wil men zoveel mogelijk consumenten bereiken. Uniek is dat op de Nederlandse site www.broodgoedverhaal.nl en in België op de tweetalige site van het Instituut Brood & Gezondheid (Institut Pain et Santé) www.painetsante.be/painbellehistoire/ en www.broodengezondheid.be/broodgoedverhaal/ die video’s gekoppeld zijn aan informatie over voeding en gezondheid.
Professionelen
Bakkers kunnen die spots en alle andere verhalen zelf bekijken. Op de website van het Instituut Brood & Gezondheid (Institut Pain et Santé) vind je ook een downloadpagina met materiaal dat ondernemers kunnen gebruiken. Nieuw materiaal zal worden toegevoegd aan de downloadpagina (www.broodengezondheid.be/eudownloads/) naarmate de campagne vordert.
Tegelijkertijd worden ook alle broodverhalen verzameld op de websites. Deze omvatten een sterkverhaal, een reisverhaal, een liefdesverhaal en een kinderverhaal. Deze broodplank zal tijdens de campagne worden aangevuld met andere broodverhalen.
De professionals uit de voedingssector worden evenmin vergeten. Zij bereiken op hun beurt ook de consumenten. Zowel in Nederland als in België worden drie (wetenschappelijke) artikelen gepubliceerd in Voeding Nu en Nutrifacts over broodgerelateerde onderwerpen: eiwit in brood, vitaminen en micro-nutriënten in volkorenmeel de plaats van brood in een ‘duurzaam’ voedingspatroon Dit gebeurt in juni, september en december.
Schoolactiviteiten


In België wordt educatief materiaal verspreid via de schooltijdschriften in samenwerking met uitgeverij Averbode (Zonneland en Tremplin). Deze uitgeverij heeft een mooie folder over brood gemaakt. Die oogt goed en is leuk met de puzzels en spelletjes verzorgd. Nog belangrijker is dat daar een lessenpakket bijhoort. Het werd ontwikkeld door het eigen team educatieve medewerkers van Averbode. Kathou Wagemans: “Op basis van de wetenschappelijke informatie die wij hen ter beschikking stelden, kwam er een handig lessenpakket tot stand. Daarop vinden de leraars QR-codes die verwijzen naar visuals en achtergrondinformatie. Begin september (editie 1 van 2022) werd dit materiaal naar de scholen uitgestuurd.”
Thematisch Week van het brood 2023
De week van het brood zal volgende jaar in België na de Valentijnsperiode – tijdens de laatste week van februari en begin maart – (27 februari tot 5 maart) plaatsvinden. Kathou Wagemans: “Hiermee kiezen we voor andere data dan de Nederlanders. Die week zullen we vooraf breed aankondigen en goed voorbereiden. In de volgende editie van B&B/P&P verneem je daar meer over.”
- De broodcampagne is een initiatief van de Nederlandse en Belgische bakkerijsector. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Instituut Brood & Gezondheid vzw coördineren, namens de Federatie van Grote Bakkerijen België (FGBB), de Federatie van Belgische Molenaars (KVBM), Federatie van Belgische toeleveranciers (UNIFA) en de Regionale Verenigingen van Ambachtelijke Bakkers onder koepel van de Belgische Confederatie (BBCI). In Nederland gebeurt dit namens de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij, Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de Nederlandse Bakkerij Fabrikanten.
Geef als eerste een reactie