Nieuwe roze chocolade

roze chcolade tot twee vormen verwerkt
Roze chocolade van Callebaut
Roze chcolade van Callebaut
De ruby chocolade is het resultaat van een speciaal verwerkingsprocédé. De robijnrode kleur is volledig natuurlijk.

Nieuwe roze chocolade: je kon er de voorbije weken niet naast kijken. Callebaut kondigde met de nodige toeters en bellen de lancering van een nieuw type chocolade aan. Na donkere, melk- en witte chocolade is er nu een vierde type: ruby chocolade. Shanghai kreeg begin september de primeur. Een week later proefde B&B de robijnrode chocolade in de Chocolate Academy van Callebaut in Wieze.

 

 

 

Spreken we over chocolade en innovatie, dan hadden we het de voorbije jaren voornamelijk over de zoektocht naar nieuwe smaakcombinaties. Chocolatiers gaan daarbij niet alleen aan de slag met fruit en noten, maar ook met minder voor de hand liggende kruiden en groenten, desnoods met vlees en vis. Tegelijk is er de trend van de originechocolades, die zich heel bewust terugplooien op de kern van het product: de pure smaak van de chocolade zelf.

 

De laatste echt disruptieve innovatie in de chocoladebranche dateert alweer van zowat tachtig jaar geleden. Toen introduceerde Nestlé de witte chocolade. De naam blijft trouwens tot op vandaag een twistpunt, omdat het product enkel cacaoboter bevat, en geen cacaopoeder. En nu is er dus ruby chocolade, door Callebaut geïntroduceerd als het vierde chocoladetype. Dat Shanghai de primeur kreeg, is uiteraard geen toeval. De chocolade-industrie tracht al langer voet aan de grond te krijgen in China. De verwachting is dat de ruby chocolade beter aansluit op de smaakverwachting van de gemiddelde Chinees.

 

Zuivere chocolade

Ruby chocolade heeft een toets van bessen en smaakt vrij romig. Maar het gaat om echte, zuivere chocolade, benadrukt Callebaut. De chocolade is het resultaat van het unieke verwerkingsprocédé van ruby cacaobonen, zonder toegevoegde smaakstoffen of bewaarmiddelen. Ook de robijnrode kleur is volledig natuurlijk. Er komen geen kleurstoffen bij kijken. De ruby chocolade komt trouwens niet zomaar uit de lucht vallen. Callebaut heeft gedurende jaren in het grootste geheim aan de ontwikkeling van het nieuwe product gewerkt.

 

“Donkere chocolade heeft een bittere smaak, melkchocolade is romig”, zegt Bas Smit, Global & European Marketing Director bij Barry Callebaut. “Ruby chocolade situeert zich op nog een andere plaats. Ze combineert de hit van zwarte chocolade, met het heerlijke effect van melkchocolade.” Opvallend – en dat konden we bij de degustatie van de chocolade zelf vaststellen – is dat ruby chocolade onbewust ook het zoete en zurige effect van bessen oproept. “Maar”, benadrukt Bas Smit, “dat effect is een natuurlijk fenomeen. Er komen geen smaakstoffen of andere additieven aan te pas.”

 

Een nieuw niveau

Met de ruby chocolade speelt Callebaut in op een duidelijk trend. De consument is op zoek naar almaar intensere ervaringen. “Gewoon een bepaald verlangen invullen, volstaat niet meer”, zegt Bart Smit. “Het moet echt next level zijn.” Het is een trend die zich ook in de wereld van de voeding manifesteert. Denk maar aan het frietatelier van Sergio Herman of het kiprestaurant van Roger van Damme: eenvoudige producten, maar wel op het hoogste niveau geperfectioneerd. Dat is precies wat Callebaut met de ruby chocolade voor ogen heeft.

 

Uiteraard gaat het bedrijf hierbij niet over één nacht ijs. De ontwikkeling van de chocolade nam jaren in beslag. Daarna volgde nog een uitgebreide testfase. “We hebben de reactie van de consument op alle mogelijke manier bestudeerd”, zegt Bas Smit. “We deden vergelijkende testen, waarbij we de ruby chocolade afzetten tegen de topproducten uit de markt. We lieten de chocolade uiteraard ook blind testen, zonder vermelding van merk, formaat, prijs of verpakking.” Telkens weer haalde de ruby chocolade uitstekende resultaten. Op een bepaald moment deed Callebaut een test waarbij het bedrijf de consument vertelde dat de ruby chocolade dubbel zo duur zou zijn als andere, bestaande producten. Maar zelfs dan wezen de proeven op een hoge smaakwaardering en aankoopintentie.

 

Nog even geduld

Het lijdt geen twijfel dat de chocolatier en patissier er met ruby chocolade een interessant, lekker en veelzijdig instrument bij krijgt. Tegelijk is het de vraag of ruby chocolade tot een massaproduct kan uitgroeien. Alles zal afhangen van de beschikbaarheid van ruby cacaobonen. Bij de proefsessie in Wieze kwamen de bonen uit Ecuador, maar even goed kunnen ruby cacaobonen ook uit andere delen van de wereld afkomstig zijn. In ieder geval zal het aanbod in eerste instantie relatief beperkt blijven.

 

De verwachting is dat de ruby chocolade ten vroegste over een half jaar commercieel beschikbaar zal zijn bij Callebaut. Voor een brede, algemene beschikbaarheid moeten we wellicht nog één tot anderhalf jaar wachten. Callebaut lanceert het product zowel naar de industrie als naar de ambachtelijke chocolatier en patissier. Over concrete vormen en verpakkingen is er momenteel nog geen nieuws. In Wieze was de ruby chocolade aanwezig in de vorm van traditionele callets.

 

Verderop in deze editie presenteert Martin Diez enkele van de toepassingen die hij bij de Belgische voorstelling van de ruby chocolade demonstreerde. Daaruit bleek eens te meer dat de typerende smaak van de chocolade zich uitstekend laat combineren met fruitige en zurige toetsen, zoals framboos en… champagne. Dat laatste maakt de next level smaakervaring uiteraard compleet.