Brood krijgt nieuwe imagocampagne

In 2022 en 2023 zal een nieuwe imagocampagne de consumptie van brood in België en Nederland stimuleren. Daarmee komt er een vervolg op de campagne ‘Brood. Een goed verhaal’.

De Europese Commissie heeft eind september de subsidieaanvraag goedgekeurd die was ingediend door het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Belgische Instituut Brood & Gezondheid. De twee organisaties deden namens zeven Belgische en Nederlandse sectorfederaties: de Federatie van Grote Bakkerijen België (FGBB), de Vereniging van Belgische Toeleveranciers (UNIFA), de Federatie van Belgische Molenaars (KVBM-ARMB), Bakkers Vlaanderen, de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB), de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) en de Vereniging van Nederlandse Bakkerijfabrikanten (NEBAFA). “De goedkeuring door de Europese Commissie was een verrassing”, zegt Frank Janssen, manager van het NBC. “We hadden erop gehoopt, niet gerekend.”

Kathou Wagemans van het Instituut Brood & Gezondheid: “De
campagne ‘Brood. Een goed verhaal’ krijgt een vervolg in 2022
en 2023.

Er liepen immers nog andere dossiers die naar de subsidies hengelden. Alles samen bleek er voor 10,5 miljoen euro subsidie aangevraagd, terwijl er 4,2 miljoen beschikbaar is. “Maar ons campagneplan zat goed in elkaar”, zegt Kathou Wagemans van het Instituut Brood & Gezondheid. “Onze subsidievraag neemt een groot deel van het beschikbaar gestelde budget voor zich. We gingen er voluit voor.” Het NBC en het Instituut Brood & Gezondheid zijn dan ook blij dat er een vervolg komt op de campagne ‘Brood. Een goed verhaal’, die liep van 2018 tot 2020.

Week van het brood

De vorige camapgne miste haar effect niet. In 2019 nam de broodconsumptie in België voor het eerst in tien jaar opnieuw
toe.


De nieuwe campagne trapt af met ‘De week van het brood’, eind januari 2022. Het is daarbij de bedoeling om brood als volledige productgroep in een goed daglicht te zetten, met volkorenbrood als paradepaardje. Een grotere consumptie van volkoren brood staat immers als prioriteit op de agenda van de Hoge Gezondheidsraad. De vorige campagne miste in elk geval haar effect niet. In 2019 nam de broodconsumptie in België voor het eerst in tien jaar opnieuw toe. Hoewel de coronacrisis nadien roet in het eten strooide en de exacte bijdrage van de campagne moeilijk valt in te schatten, leek ze mee voor een kentering te zorgen. De nieuwe campagne moet het nog beter doen. De ambitie bestaat erin om het volume van de broodconsumptie in België en Nederland in 2023 met 100.000 ton te laten groeien. Om het imago van brood verder te verbeteren, zal de campagne zich richten op bewustwording rond brood en zijn positieve relatie met gezondheid, duurzaamheid en smaak.

Beeld: Instituut Brood & Gezondheid

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.